Pages

Sejarah Mesir Purba

Sejarah Mesir

Tamadun Mesir purba bertahan selama lebih daripada 3000 tahun, lebih lama daripada mana-mana tamadun lain dalam sejarah manusia. Walaupun kita bercakap mengenai satu tempoh yang bermula lebih daripada 5000 tahun yang lalu, kita tahu banyak perkara mengenai Mesir purba.

Sungai Nil
Mesir purba bergantung kepada perairan Sungai Nil, yang mengalir melalui padang pasir yang keras dan gersang. Hanya tanah di tebing Sungai Nil boleh bercucuk-tanam untuk menyokong kehidupan. Selebihnya adalah padang pasir. Setiap tahun, hujan jauh ke selatan di utara Afrika dan salji cair di kawasan tanah tinggi Ethiopia menyebabkan Nil di Mesir banjir. Apabila banjir surut, tanah yang subur kesan daripada air yang turun dari gunung dan ditinggalkan di ladang-ladang dan menyebabkan menjadi sangat subur. Nil memberikan tamadun Mesir kehidupannnya.

Pengetahuan kita tentang Mesir Purba
Bagaimana kita boleh tahu tentang orang-orang yang hidup begitu lama dahulu?

Penulisan
Pertama, dan yang paling penting, orang-orang Mesir purba adalah antara orang pertama yang membangunkan sistem penulisan. Mereka percaya ia adalah penting untuk menulis apa yang berlaku.
Penulisan yang paling terkenal di Mesir (terdapat lebih daripada tiga) adalah sistem yang menggunakan hieroglif, campuran gambar dan 'glyphs' atau simbol.

Wall lukisan dan objek dari makam
Kedua, Mesir percaya bahawa wujudnya kehidupan selepas kematian dan tubuh orang mati harus disimpan dan dikebumikan di dalam kubur dengan segala keperluan dalam kehidupan selepas kematian. Dari objek yang ditemui dalam makam ini dan dari dinding-lukisan pada dinding mereka, kita belajar banyak tentang kehidupan harian Mesir.

Rekod dalam kuil peristiwa-peristiwa penting
Ketiga, Mesir diperintah oleh raja-raja dan permaisuri yang dipercayai menjadi tuhan. Ramai daripada mereka membina kuil untuk memperingati peristiwa penting dalam pemerintahan mereka. Banyak sejarah yang kita ada diukir di dinding batu kuil,  ada juga ditemui pada blok batu besar. Sebagai contoh, Queen Hatshepsut direkodkan pada ekspedisi dimana dia dihantar melalui laut ke Tanah Punt pada relief tembok besar di kuil itu.

Sejarah Mesir purba
Seperti yang anda lihat kita mempunyai banyak sumber untuk sejarah Mesir purba Sekarang mari kita lihat apa yang kita boleh belajar daripada sumber-sumber ini. Sejarah Mesir purba berlangsung sehingga negara ini menjadi sebuah wilayah Rom pada abad B.C. 1 Mesir diperintah sebelum itu oleh tiga puluh dinasti, atau keluarga, raja-raja dan permaisuri, sering dipanggil firaun. Ini dikenali sebagai tempoh dinasti Mesir. Tamadun Mesir Purba berlangsung selama lebih daripada 3000 tahun, lebih lama daripada mana-mana tamadun lain kepada kita. Dari 3500 B.C. (Lebih daripada 5500 tahun yang lalu) terdapat dua kerajaan di Mesir.

Hilir Mesir di utara adalah kerajaan yang lebih kaya. Tanah-tanah lebih dekat ke Laut Mediterranean adalah lebih kaya dan lebih subur. Hilir Mesir boleh berdagang dengan tanah-tanah Mediterranean. Kayu untuk membina kapal dibawa dari Lebanon sejak dari permulaan masa lagi.

Hulu Mesir di selatan hanya mempunyai jalur tanah yang sangat sempit untuk bercucuk-tanam. Selebihnya tanah itu adalah padang pasir kering. Hulu Mesir, bagaimanapun, adalah lebih dekat ke negeri Nubia. Raja-raja Mesir kadang kala berdagang dan kadang kala berperang dengan Nubia. Nubia adalah sumber haiwan liar yang jarang, emas, kulit binatang, dan hamba.

Kita boleh bahagikan sejarah Mesir kepada tempoh untuk membuat ia lebih mudah untuk difahami dan diingat. Apabila menulis sejarah purba kita sering mengatakan tarikh, sebagai contoh c.3100 sebelum Masihi . ‘c’ bermaksud perkataan Latin 'circa' yang bermaksud 'tentang'. Kita menggunakannya apabila kita tidak tahu tarikh sebenar.

Awal Dinasti tempoh c. 3100 untuk c.2680 B.C. Kedua-dua kerajaan, Hulu dan Mesir Hilir, telah bersatu di bawah Raja Narmer. Ini adalah benar-benar raja pertama yang namanya kita pasti tahu, jadi dia dan penggantinya yang disebut sebagai Dinasti Pertama (dinasti bermaksud keluarga yang berkuasa). Sejak itu firaun ditunjukkan dalam lukisan memakai mahkota dua, putih untuk Hilir Mesir dan merah untuk Hulu Mesir.

Kerajaan Lama, dari c. 2680 dengan c. 2180 (ke-3 untuk dinasti ke-6) Tempoh ini terkenal dengan pembinaan piramid besar

Pertama Tempoh Perantaraan, dari c.2180 dengan c. 2055 (7 hingga dinasti ke-11). Ini adalah masa yang apabila beberapa raja-raja yang berbeza memerintah bahagian yang berlainan di Mesir. Pada akhir tempoh ini Mentuhotep II, seorang raja dari dinasti ke-11, mendapat semula kawalan ke atas seluruh Mesir.

Kerajaan Tengah. 2055 - 1650 B.C. (12 - 14 dinasti). Ini adalah zaman kegemilangan. negara ini diperintah oleh beberapa raja-raja yang kuat yang dikawal bukan sahaja seluruh Mesir tetapi juga sebahagian Nubia (Sudan moden). The Faiyum, kawasan subur yang besar di sekitar tasik yang berpunca dari sungai Nil, telah dibangunkan sebagai pusat pertanian. Pembinaan Kuil besar di Karnak telah bermula.

Tempoh Perantaraan Kedua  c.1650 - 1550 (15 & 16 dinasti). Ini adalah tempoh dimana Hyksos, suatu suku dari luar Mesir (kita tidak tahu asal-usul mereka) menakluki banyak Hilir Mesir.
Kerajaan Baru c. 1550 - 1069 B.C. (17 hingga dinasti ke-20) The Hyksos telah dihalau keluar dan firaun kembali berkuasa keatas Hilir dan Hulu Mesir. Dalam tempoh ini Mesir membangunkan perkhidmatan awam yang sangat berkuasa daripada pegawai-pegawai kerajaan.


Tempoh Akhir c. 1000-1032 AD (21 hingga dinasti ke-30). Mesir sekali lagi telah dibahagikan menjadi dua kerajaan. Dari sekitar 700 B.C. Mesir sering diserang, oleh orang Nubia, yang membentuk dinasti baru oleh orang Asyur, Persia, Yunani di bawah General Alexander the Great Ptolemy (dinasti Ptolemy) dan akhirnya oleh orang Rom.