Pages

8 Sebab Kejatuhan Empayar Rom

Pada abad keempat, Empayar Rom Barat runtuh selepas hampir 500 tahun sebagai kuasa besar yang terbesar di dunia. Sejarawan telah menuding keruntuhan ini pada ratusan factor yang berbeza daripada kegagalan tentera, cukai yang melumpuhkan sehinggalah kepada bencana alam dan juga perubahan iklim. Masih ada yang lain berhujah bahawa Empayar Rom tidak benar-benar jatuh di 476 A.D., oleh kerana separuh yang berada di timur masih berterusan selama seribu tahun lagi dalam bentuk Empayar Byzantine. Walaupun hanya bagaimana dan apabila-the Empayar jatuh tetap menjadi subjek perbahasan yang berterusan, teori-teori tertentu telah muncul sebagai penjelasan yang paling popular kemerosotan dan kehancuran Barat Rom. Teruskan membaca untuk mengetahui lapan sebab mengapa sebuah empayar paling legenda sejarah akhirnya runtuh.

Pencerobohan oleh Barbarian
Teori yang paling mudah runtuhnya Barat Rom tertumpu pada rentetan kerugian tentera dialami ketika menentang kuasa luar. Roman telah kusut dengan suku kaum German selama berabad-abad, tetapi oleh 300-an kumpulan "gasar" seperti Goth telah menceroboh  luar sempadan Empayar. Orang-orang Rom mengharungi pemberontakan Jerman pada akhir abad keempat, tetapi dalam 410 Visigoth Raja Alaric berjaya dipecat kota Rom. Empayar menghabiskan beberapa dekad akan datang di bawah ancaman yang berterusan sebelum "Eternal City" telah diserbu lagi di 455, dan kali ini oleh bangsa Vandal. Akhirnya, pada tahun 476, pemimpin Jerman Odoacer mengadakan pemberontakkan dan digulingkan Maharaja Romulus Augustulus. Sejak itu, tiada maharaja Rom pernah memerintah dari jawatan di Itali, yang menyebabkan ramai nyatakan bahawa 476 sebagai tahun Empayar Barat mengalami kekalahan itu.

Masalah ekonomi dan kebergantungan kepada buruh hamba
Walaupun Rom sedang diserang dari kuasa luar, ia juga telah runtuh dari dalam disebabkan oleh krisis kewangan yang teruk. peperangan yang berterusan dan terlebih belanja telah diringankan dengan ketara oleh tabung imperial, dan cukai yang menindas dan inflasi telah melebarkan jurang antara kaya dan miskin. Dengan harapan untuk mengelakkan cukai, ramai ahli kelas kaya telah melarikan diri ke kawasan luar bandar dan menubuhkan fiefdoms bebas. Pada masa yang sama, kerajaan ini digemparkan dengan defisit buruh. ekonomi Rom bergantung kepada hamba sehingga ladang-ladang dan bekerja sebagai tukang, dan ketenteraan secara tradisinya menyediakan kemasukan baru dimana orang yang ditawan diletakkan untuk bekerja. Tetapi apabila tanah pengembangan terhenti pada abad kedua, bekalan hamba dan khazanah perang lain mula kering. Satu tamparan datang lagi pada abad kelima, apabila Vandal menuntut Afrika Utara dan mula mengganggu perdagangan empayar dengan merayau di Mediterranean sebagai lanun. Dengan ekonomi goyah dan pengeluaran komersial dan pertanian merosot, Empayar mula kehilangan cengkaman ke atas Eropah.

Kebangkitan Empayar Timur
Nasib Barat Rom dimeterai pada abad ketiga, apabila Maharaja Diocletian membahagikan Empayar kepada dua bahagian-Empayar Barat duduk di bandar Milan, dan Empayar Timur di Byzantium, yang kemudiannya dikenali sebagai Constantinople. Pembahagian empayar tersebut lebih mudah diperintah dalam jangka pendek, tetapi dari masa ke masa kedua-dua bahagian merenggang. Timur dan Barat gagal bekerjasama untuk memerangi ancaman luar, dan kedua-dua sering bertelagah atas sumber-sumber dan bantuan ketenteraan. Semakin jurang melebar, Empayar Timur sebahagian besarnya berbahasa Yunani berkembang dalam kekayaan manakala Barat Latin berbahasa jatuh ke dalam krisis ekonomi. Yang paling penting, kekuatan Empayar Timur berkhidmat untuk mengalihkan serangan Barbarian ke Barat. Maharaja seperti Constantine memastikan bahawa bandar Constantinople telah dibangunkan dan dikawal dengan rapi, tetapi Itali dan bandar Rome-yang hanya mempunyai nilai simbolik bagi ramai di Timur-dibiarkan terdedah. Struktur politik Barat akhirnya hancur pada abad kelima, tetapi Empayar Timur bertahan dalam beberapa cara untuk seribu tahun lagi sebelum ditenggelami oleh Empayar Uthmaniyyah pada tahun 1400.

Terlebih Perkembangan dan terlebih belanja tentera
Pada kemuncaknya, Empayar Rom terbentang dari Lautan Atlantik hingga ke Sungai Euphrates di Timur Tengah, tetapi kemegahan mungkin juga telah menjadi kejatuhannya. Dengan wilayah yang luas untuk mentadbir, empayar berhadapan dengan mimpi ngeri terhadap pentadbiran dan logistik. Walaupun dengan sistem jalan mereka yang sangat baik, orang-orang Rom tidak dapat berkomunikasi dengan cepat atau cukup berkesan untuk menguruskan pegangan mereka. Rome bergelut untuk mengatur tentera dan sumber yang cukup untuk mempertahankan sempadan daripada pemberontakan tempatan dan serangan luar, dan menjelang abad kedua Maharaja Hadrian terpaksa membina dinding yang terkenal di Britain hanya untuk menjaga musuh di teluk. Semakin banyak dan banyak dana disalurkan ke dalam penjagaan tentera empayar, kemajuan teknologi menjadi perlahan dan infrastruktur awam di Rom jatuh kedalam kebinasaan.

Rasuah kerajaan dan ketidakstabilan politik
Jika saiznya sahaja menyukarkan Rom untuk mentadbir, kepimpinan tidak berkesan dan tidak konsisten hanya untuk membesarkan masalah. Sebagai maharaja Roman sentiasa mempuyai pekerjaan yang berbahaya, tetapi huru-hara pada abad kedua dan ketiga hampir menjadi hukuman mati. Perang saudara menyumbat empayar menjadi huru-hara, dan lebih daripada 20 orang menaiki takhta dalam tempoh hanya 75 tahun, biasanya selepas pembunuhan pendahulu mereka. Praetorian Guard pengawal peribadi maharaja, dibunuh dan diletakkan kerajaan asing baru sesuka hati, dan pernah dilelong serta merta kepada pembida tertinggi. The sistem politik yang busuk juga diperluaskan kepada Senat Rom, yang gagal untuk sabar dengan maharaja kerana rasuahnya yang berleluasa dan ketidakcekapan. Oleh kerana keadaan bertambah buruk, maruah sivik berkurangan dan ramai rakyat Roman hilang kepercayaan terhadap kepimpinan mereka.

Kedatangan orang Hun dan penghijrahan Barbarian
Sebahagian serangan Barbarian di Rome berpunca daripada penghijrahan besar-besaran disebabkan oleh serangan orang Hun di Eropah pada lewat abad keempat. Apabila kedua-dua pahlawan Eurasian mengamuk di utara Eropah, mereka membawa banyak suku-suku Jerman ke sempadan Empayar Rom. Orang-orang Rom enggan membenarkan ahli puak Visigoth untuk menyeberangi selatan Danube dan ke dalam keselamatan wilayah Rom, tetapi mereka melayan mereka dengan kekejaman yang melampau. Menurut ahli sejarah Ammianus Marcellinus, pegawai Roman memaksa Goth yang kelaparan untuk mendagangkan anak-anak mereka untuk tujuan perhambaan sebagai balasan pertukaran untuk daging anjing. Dalam berlaku kejam terhadap orang Goth, orang-orang Rom mencipta musuh yang berbahaya dalam sempadan mereka sendiri. Apabila penindasan menjadi terlalu berat untuk dipikul, orang Goth bangkit memberontak dan akhirnya dihalakan tentera Rom dan membunuh Maharaja Valens Timur semasa Pertempuran Adrianople pada AD 378. Orang-orang Rom yang terkejut berunding suatu keamanan yang rapuh dengan Barbarian, tetapi gencatan senjata dibongkar di 410, apabila Goth Raja Alaric bergerak ke barat dan dipecat Rom. Dengan Empayar Barat lemah, puak-puak Jerman seperti Vandal dan Saxon dapat melonjak seluruh sempadannya dan menduduki Britain, Sepanyol dan Afrika Utara.

Agama Kristian dan kehilangan nilai-nilai tradisional
Penurunan Rom digabungkan dengan penyebaran agama Kristian, ada yang berhujah bahawa kebangkitan sebuah kepercayaan yang membantu menyumbang kepada kejatuhan empayar. Fatwa Milan membenarkan agama Kristian di 313, dan kemudian menjadi agama rasmi dalam 380. Perintah ini berakhir pada abad penganiayaan, tetapi mereka boleh juga menghakis sistem nilai Roman tradisional. Kristian menggantikan agama Rom yang dilihat maharaja sebagai mempunyai status yang kudus, dan juga mengalihkan fokus jauh dari kemuliaan negeri dan ke dewa tunggal. Sementara itu, paus dan eladers gereja lain mengambil peranan dalam hal ehwal politik, merumitkan lagi tadbir urus. Ahli sejarah abad ke-18 Edward Gibbon adalah penyokong yang paling terkenal teori ini, tetapi teori beliau telah dikritik meluas. Walaupun penyebaran agama Kristian mungkin telah memainkan peranan kecil dalam membendung kuasa sivik Roman, kebanyakan ulama sekarang berhujah bahawa pengaruhnya yang dibataskan berbanding dengan faktor ketenteraan, ekonomi dan pentadbiran.

Kelemahan legion Rom

Bagi kebanyakan sejarah, tentera Rom telah dapat menawan hati dunia kuno. Tetapi semasa kejatuhan, penampilan legion yang berkuasa mula berubah. Tidak dapat merekrut tentera yang cukup dari rakyat Rom, maharaja seperti Diocletian dan Constantine mula mencari pekerja upahan asing untuk naikkan tentera mereka. Barisan tentera akhirnya mengembang dengan Germanic Goth dan Barbarian, sehinggakan Rom mula menggunakan perkataan Latin "barbarus" sebagai ganti "askar." Ketika ini tentera Jerman yang bertuah terbukti menjadi pahlawan hebat, mereka juga mempunyai sedikit atau tidak mempunyai kesetiaan kepada empayar, dan pegawai-pegawai mereka yang tamak kuasa sering berpaling terhadap majikan Roman mereka. Malah, ramai Barbarian yang memecat kota Rom dan menumbangkan Empayar Barat telah memperoleh jalur tentera mereka semasa berkhidmat dalam tentera Rom.