Pages

Sejarah Bom Nuklear

Pada Perang Dunia II meletus di Eropah, masyarakat saintifik Amerika telah berjuang untuk mengejar kemajuan Jerman dalam pembangunan kuasa atom. Pada awal 1940-an, kerajaan AS yang diberi kuasa program rahsia daripada ujian dan pembangunan nuklear, nama kod "Projek Manhattan." Matlamatnya ialah pembangunan bom atom pertama di dunia. Kebanyakan penyelidikan dan pembangunan bagi projek itu berlaku di sebuah kemudahan yang dibina di Los Alamos, New Mexico. Pada bulan Julai 1945, ahli-ahli sains Los Alamos berjaya meletup bom atom yang pertama di tapak ujian Trinity, bertempat di berdekatan Alamogordo.

THE MANHATTAN PROJECT
Bermula pada tahun 1939, beberapa saintis kebanyakan daripada mereka adalah pelarian rejim fasis di Eropah menyokong pembangunan cara untuk menggunakan pembelahan nuklear untuk tujuan ketenteraan. Menjelang akhir tahun 1941, kerajaan persekutuan Pejabat Penyelidikan dan Kemajuan Sains, yang diketuai oleh saintis Vannavar Bush, mengambil alih projek tersebut. Selepas Amerika Syarikat memasuki Perang Dunia Kedua, AS Army Corps of Engineers telah ditugaskan untuk membina kilang, makmal dan kemudahan penyelidikan dan ujian lain dalam kuantiti yang besar.

Banyak penyelidikan awal telah dilakukan di Universiti Columbia di New York City, dan penyelidikan rahsia ini telah dikenali dengan nama kod di Manhattan Project selepas itu. Lebih daripada 30 makmal dan tapak dan lebih daripada 130,000 orang telah terlibat dalam aspek yang berbeza daripada penyelidikan dan pembangunan nuklear, dengan tiga lokasi di Oak Ridge, Tennessee utama; Richland, Washington; dan Los Alamos, New Mexico-yang menjadi rahsia virtual bandar atom.

BAGAIMANA PENGHASILAN BERLAKU
reaktor sederhana dibina di Oak Ridge menghasilkan uranium-235 dan plutonium, kedua-duanya digunakan sebagai komponen penting dalam bom atom. Kemudahan Oak Ridge menghasilkan majoriti uranium yang digunakan untuk membina "Little Boy" bom yang digugurkan ke atas bandar Hiroshima Jepun pada bulan Ogos 1945.

Dalam tempoh setahun,  reaktor plutonium berskala besar pertama di dunia berada dalam perkhidmatan di Hanford, dan pada awal tahun 1945 penghantaran plutonium yang diperkaya daripada tiga reaktor loji itu telah dihantar ke Los Alamos setiap lima hari. Bahan ini akan digunakan dalam ujian bom atom yang pertama, dan juga dalam "Fat Man," bom atom yang digugurkan ke atas Nagasaki. Akhir sekali, kemudahan di Los Alamos berkhidmat sebagai "pemikir" utama Projek Manhattan. Juruteranya, yang diketuai oleh J. Robert Oppenheimer, bertanggungjawab bagi pembinaan akhir, ujian dan penghantaran bom.

UJIAN TRINITY
Pada 05:30 pada 16 Julai 1945, ahli-ahli sains Los Alamos meletupkan bom plutonium di tapak ujian terletak di Pangkalan Tentera Udara Amerika Syarikat di Alamogordo, New Mexico, kira-kira 120 batu ke selatan Albuquerque. Oppenheimer memilih nama "Triniti" untuk tapak ujian, yang diilhamkan oleh puisi John Donne. Ujian ini telah dijadualkan pada 04:00, tetapi apabila tiba masanya ia hujan, dan waktu yang ditetapkan telah ditolak ke belakang hingga 5:30. Ketegangan memuncak di tapak ujian, di mana mereka yang berkumpul termasuk saintis Enrico Fermi-yang telah mengarahkan tindak balas rantai nuklear pertama pada Dis 1942 A.S. itu. Tentera Darat Brigadier General Leslie Groves, Bush, Oppenheimer dan lain-lain.

Apabila bom itu diletupkan yang dipasang pada menara keluli, kilaun cahaya yang kuat dan gelombang haba yang mengejut diikuti dengan bunyi letusan yang besar bergema di lembah. Bola api memecut ke langit dan kemudian dikelilingi oleh awan cendawan gergasi memanjang kira-kira 40,000 kaki. Dengan kuasa yang bersamaan dengan sekitar 21,000 tan TNT, semua bom menghapuskan menara keluli. Zaman nuklear telah bermula.