Pages

10 Fakta Menarik Tentang Bulan

Bulan adalah satu-satunya satelit semula jadi Bumi dan telah wujud 4.6 bilion tahun dahulu. Bulan berada dalam putaran sejajar dengan bumi. Misi tanpa pemandu pertama ke bulan adalah pada tahun 1959 oleh Program Lunar Soviet dengan pendaratan manusia pertama, Apollo 11 pada tahun 1969.

Profil Bulan
Diameter: 3,475 km
Mass: 7.35 × x10 ^ 22 kg (0.01 Bumi)
Orbit: Bumi
Orbit Jarak: 384.400 km
Tempoh orbit: 27.3 hari
Permukaan Suhu: -233 kepada 123 ° C


Fakta Mengenai Bulan


1. Bulan adalah satelit semula jadi yang kelima terbesar di dalam Sistem Suria:
Dalam lingkungan 3475 km diameter, Bulan adalah lebih kecil daripada bulan-bulan utama Musytari dan Zuhal. Bumi adalah kira-kira 80 kali lebih padu daripada Bulan, tetapi kedua-duanya dianggarkan pada umur yang sama. Teori lazim mengatakan Bulan pernah menjadi sebahagian daripada Bumi, dan terbentuk daripada sebahagian yang berkecai disebabkan oleh objek yang besar melanggar dengan Bumi pada usia yang agak muda.

2. Pasang Surut Laut
Terdapat dua bonjolan di bumi disebabkan oleh tarikan graviti yang dikenakan oleh daya Bulan; satu di bahagian yang menghadap Bulan  dan di sebelah yang bertentangan  dari Bulan. Bonjolan akan bergerak di sekeliling lautan apabila Bumi berputar dan menyebabkan air pasang tinggi dan rendah di seluruh dunia.


3. Kapal angkasa pertama untuk sampai ke Bulan adalah Luna 1 pada tahun 1959:
Ini adalah kapal Soviet, yang dilancarkan dari USSR. Ia melalui pada jarak 5995 km daripada permukaan Bulan sebelum pergi ke orbit dikeliling Matahari

4. Bulan tersasar jauh dari Bumi:
Bulan bergerak  kira-kira 3.8 cm menjauhi dari planet kita setiap tahun. Dianggarkan bahawa Bulan akan terus begerak menjauhi bagi sekitar 50 bilion tahun. Apabila itu berlaku, Bulan akan mengambil kira-kira 47 hari untuk mengelilingi Bumi dan bukannya 27.3 hari semasa.


5. Hanya 12 orang sahaja yang pernah berjalan di atas permukaan Bulan 
Orang yang pertama menjejakkan kaki di Bulan pada tahun 1969 adalah Neil Armstrong pada misi Apollo 11, manakala manusia terakhir berjalan di Bulan pada tahun 1972 adalah Gene Cernan pada misi Apollo 17. Sejak itu Bulan hanya dikunjungi oleh kenderaan tanpa pemandu.

6. Sisi gelap bulan adalah sebuah mitos:
Pada hakikatnya kedua-dua belah Bulan menerima cahaya matahari pada jumlah yang sama. Bagaimanapun hanya satu permukaan Bulan sahaja yang pernah dilihat dari Bumi. Ini kerana bulan berputar di atas paksinya sendiri mengambil masa yang sama diperlukan untuk mengelilingi Bumi, bermakna sebelah yang sama sentiasa menghadap Bumi. Sisi menghadap jauh dari Bumi hanya dilihat oleh mata manusia dari kapal angkasa.

7. Bulan tidak mempunyai atmosfera:
Ini bermakna bahawa permukaan Bulan tidak dilindungi daripada sinaran kosmik, meteorit dan angin solar, dan mempunyai variasi suhu yang besar. Kekurangan atmosfera bermakna tiada bunyi boleh didengar di Bulan, dan langit sentiasa kelihatan hitam.


8. Berat akan berkurangan di Bulan:
Bulan mempunyai graviti lebih lemah daripada Bumi, kerana jisim yang lebih kecil, jadi anda akan mempunyai berat kira-kira 1/6 (16.5%) daripada berat badan anda di Bumi. Inilah sebabnya mengapa angkasawan lunar boleh melompat dan melantun begitu tinggi di udara.


9. Bulan mempunyai gempa:
Ini adalah disebabkan oleh tarikan graviti Bumi. angkasawan Lunar menggunakan seismograf pada lawatan mereka ke Bulan, dan mendapati bahawa moonquakes kecil berlaku beberapa kilometer di bawah permukaan, menyebabkan pecah dan retak. Ahli sains menyimpulkan bahawa Bulan mempunyai teras lebur, sama seperti Bumi.

10.  Amerika Syarikat pertimbang untuk meletupkan bom nuklear di Bulan:
Dalam tahun 1950-an, sebuah projek rahsia telah ditubuhkan pada kemuncak perang dingin yang dikenali sebagai "A Study of Lunar Research Flight" atau "Project A119" yang membawa maksud sebagai tanda kekuatan dikala mereka ketinggalan dalam perlumbaan angkasa.