Pages

Saiz Bintang

Seperti yang anda lihat, Matahari kita adalah bintang sederhana. Bintang boleh menjadi lebih besar daripada matahari, dan bintang boleh menjadi lebih kecil. Mari kita lihat pada saiz bintang.

Bintang-bintang kecil di luar sana adalah kerdil merah kecil. Ini adalah bintang dengan tidak lebih daripada 50% jisim Matahari, dan mereka boleh mempunyai serendah 7.5% jisim Matahari Ini adalah jisim minimum yang anda perlukan untuk bintang yang dapat menyokong gabungan nuklear pada terasnya. Di bawah jisim ini, anda akan mendapat bintang kerdil perang yang gagal. Satu contoh agak baik diketahui bintang kerdil merah adalah Proxima Centauri; bintang yang paling dekat dengan Bumi. bintang ini mempunyai kira-kira 12% jisim Matahari, dan kira-kira 14% saiz Matahari - kira-kira 200,000 km seluruh, yang hanya sedikit lebih besar daripada Musytari.

Matahari kita adalah satu contoh bintang sederhana. Ia mempunyai diameter sebanyak 1.4 juta kilometer pada hari ini. Tetapi apabila matahari kita menghampiri akhir hayatnya, ia akan berkembang sebagai gergasi merah, dan meningkat kepada 300 kali saiz asalnya. Ini akan menghanguskan orbit planet-planet dalaman: Utarid, Zuhrah, dan  Bumi.

Contoh bintang yang lebih besar daripada matahari kita adalah supergiant biru Rigel dalam buruj Orion. Ini adalah bintang dengan 17 kali jisim Matahari, yang diibaratkan 66,000 kali lebih tenaga . Rigel dianggarkan 62 kali lebih besar daripada Matahari

Lebih besar? Tiada masalah. Mari kita lihat pada supergiant Betelgeuse merah, juga dalam buruj Orion. Betelgeuse mempunyai 20 kali jisim Matahari, dan pada hampir akhir hayatnya; ahli astronomi menjangka Betelgeuse akan meletup sebagai supernova dalam 1000 tahun akan datang. Betelgeuse telah berkembang kepada lebih daripada 1,000 kali saiz Matahari Ini akan memakan orbit Marikh dan hampir mencapai Jupiter.

Tetapi bintang terbesar di alam semesta dianggap sebagai raksasa VY Canis Majoris itu. Ini bintang hypergiant merah dikatakan 1,800 kali saiz Matahari bintang ini hampir akan menyentuh orbit Zuhal jika ia berada dalam Sistem Suria kita.




rujukan: universetoday