Pages

12 Fakta Menarik Tentang Planet Zuhal



1) Planet Zuhal ialah planet ke enam dalam sistem suria, selepas Musytari.

2) Planet Zuhal adalah planet kedua terbesar selepas Musytari. Lebih dari 9 kali Bumi baru boleh mencapai saiz Zuhal.

3) Tak seperti Bumi, Zuhal terdiri dari gas hidrogen dan helium. Walaupon terbina dari bahan dan materials yang lebih padat dan berat, tapi Zuhal tak mempunyai permukaan yang boleh dipijak.

4) Gegelang di sekeliling planet Zuhal bukan terdiri dari bahan pejal, sebaliknya hanyalah debu, ais dan batu kecil.

5) Gelang tersebut sangat besar, tetapi nipis : Gelang utamanya boleh mencakupi jarak antara Bumi dan bulan, walaubagaimanapun ketebalannya kurang dari satu kilometer.

6) Sebenarnya planet lain banyak yang mempunyai gegelang seperti Zuhal, tapi hanya gegelang Zuhal saja yang boleh dilihat dari Bumi walaupon dengan teleskop kecil.

6) Keadaan di Zuhal adalah agak berangin. Angin di Zuhal boleh mencecah 1800 km/j. Sebagai perbandingan, dekat Bumi ni, kelajuan angin yang paling laju hanya 400 km/j.

7) Zuhal mengelilingi Matahari pada kelajuan yang rendah, tapi berputar pada paksinya dengan sangat laju!

8) Setahun di Zuhal lebih kurang sama dengan 29 tahun di Bumi, tapi satu hari di Zuhal adalah hanya 10 jam 14 minit (berbanding Bumi 24 jam satu hari).

9) Zuhal adalah satu-satunya planet yang kurang tumpat dari air. Ini bermakna kalau kita boleh mencipta tab mandi yang sangat, sangat besar, maka planet Zuhal ni boleh terapung-apung dalam tab mandi tu!

10) Zuhal kurang tumpat sebab hanya terdiri dari gas jer. Bumi ni macam-macam ada - batu, tanah, gunung-ganang bla bla bla..

11) Planet-planet yang bergelang ni berada sangat jauh dari Matahari dan hanya menerima 1/80 amaun cahaya dari yang kita terima di Bumi. Jadinya, Matahari nampak sangat kecil dari sana.

12) Nama 'Saturn' dalam bahasa Inggeris untuk planet Zuhal di ambil dari nama Dewa Pertanian bagi masyarakat Rom. Begitu juga dengan nama 'Saturday' yakni hari Sabtu diambil dari nama dewa tersebut.